Sødekartoffel Pizza- Glutenfri

Blomkålspizza findes oftest på de forskellige mad blogge. Jeg har også ofte lavet den berømte blomkålspizza, men nu har jeg altså fundet et andet alternativ, der er MINDST ligeså fantastisk, ja måske endda bedre og nemmere. DSC_1166Opskrift er glutenfri, uden mel og mælkeprodukter. Pizzabunden er dejlig fast og sammenhængende. Bestemt ikke sidste gang den laves, da den smager og mætter godt. Jeg kunne gemme lidt til frokost efterfølgende, hvilket var en stor glæde næste dag.

DSC_1170

Pizzabund til 1 person
Ingredienser:
50 g  sødekartoffel
100 g æggehvider (2 bæger eller hvider fra 3 æg)*
20 g (ca. 2 spsk) Fiberhusk (den gule)*
1 tsk. bagepulver
Salt, peber, oregano, chiliflager (anvend dine fortrækkende krydderier til pizzabund)

Note: *Erstat gul fiberhusk med 4o g (4 spsk) profiber.
*Æggehvideren kan muligvis erstattes af 2 æg

Fyld eksempel: 
Tomatsauce/dåsetomat eller sukkerfri ketchup
Peberfrugt, tomater, rødløg og mozzarella 5%.
Frisk basilikum, når den er færdigbagt.

Fremgangsmåde:
Forvarm ovnen på 180 grader varmluft
Riv sødekartoflen på et rivjern. Bland revet sødekartoffel, æggehvider, æg, krydderierne fiberhusk og bagepulver sammen i en skål.
Lad det trække i 10 min.
Form en cirkel af dejen på en beklædt bradepande. Bag pizzabunden i 15 min.
Tag bunden ud af ovnene og fordel dit fortrækkende fyld på pizzabunden. Kom pizzabunden tilbage i ovnen for yderligere 10 min.

Bon appetit ❤

Skriv et svar

